Wielkanoc - Mięsne Święta - Polska Tradycja - 2015

Wszystko rozpoczęło się niemal dwadzieścia lat temu, gdy w Poznaniu postanowiono przeciwstawić się psuciu tradycyjnych wędlin. Ani wtedy, ani dziś nie da się wyprodukować, a tym bardziej kupić, dobrej wędliny za parę złotych. Tak zrodziła się idea certyfikowania jakości tradycyjnych wielkopolskich wyrobów mięsnych i informowania klientów, gdzie warto robić przedświąteczne zakupy. Pomysł zadziałał i …. niepostrzeżenie przerodził się w cykl imprez „Wielkanoc - Mięsne Święta - Polska Tradycja”.

W tym roku rozpoczęliśmy od Akcji Promocyjnej „Drób,Wieprzowina, Wołowina na Wielkanocnym Stole” na Targach Edukacyjnych w dniach 20 – 22 marca na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Do Wielkanocnego Stołu na liczne prezentacje połączone z warsztatami kulinarnymi i degustacjami zaprosiliśmy rzesze młodzieży uczestniczące w tym bardzo szczególnym festiwalu ofert przygotowanych przez setki szkół średnich, zawodowych i wyższych z całego kraju i z zagranicy. Nasze stoisko promocyjne odwiedzało dziennie kilka tysięcy uczniów i nauczycieli goszczących w tym czasie na MTP.

Atrakcje kulinarne przygotowane przez organizatorów Akcji Promocyjnej były nie tylko zaskoczeniem do uczestników imprezy targowej, ale były też znakomitą okazją do nawiązania ściślejszych związków między młodymi konsumentami a mięsem i wędlinami z drobiu, wieprzowiny i wołowiny. Rozbudzenie smaku wśród młodzieży jest nie lada sztuką, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, niełatwym z uwagi na trendy wegetariańskie i wegańskie w tej grupie wiekowej. Ale udało się! Dech zapierał organizatorom tłum napierający na stanowisko promocyjne i setki uczniów spacerujących po halach targowych z kiełbaskami w dłoni. Również bardzo aktywny udział młodych smakoszy w konkursach organizowanych na Scenie Głównej imprezy pozostawił bardzo krzepiący obraz. Jeśli mówić o sukcesie to nie można zapomnieć o wielkiej pomocy przy organizowaniu działań, jaka przyszła ze strony Zespołu Szkół Gastronomicznych z ul. Podkomorskiej w Poznaniu. Drużyna uczniowska wyznaczona do działań kulinarnych w obrębie stoiska promocyjnego spisała się znakomicie. Również i dla młodych adeptów spotkanie z dojrzałymi artystami sztuki kucharskiej było dobrym doświadczeniem. Korzyść więc obopólna.

Zatem podsumowując: termin i miejsce imprezy – Targi Edukacyjne – należy uznać za nadzwyczaj udane przede wszystkim z uwagi na frekwencję i adresata – młodzież szkolną – na „uzależnieniu”od mięsnej diety powinno nam zależeć najbardziej.

Wielkanoc - Mięsne Święta - Polska Tradycja podobnie jak w roku ubiegłym zawitała na poznański Stary Rynek. 21 marca,w sobotę uświetniła swą obecnością – jak poprzednio - inaugurację Jarmarku Wielkanocnego, organizowanego od wielu lat przez Miasto.... W samym sercu miasta przez wiele godzin całe rodziny miały okazję uczestniczyć w znakomitej zabawie kulinarno-edukacyjnej. Najmłodsi uczyli się przygotowywać koszyk ze święconką tak, by nie zabrakło w nim wędlin. Starsi uczyli się przyrządzać po nowemu tradycyjne potrawy wielkanocne, a wszyscy mogli skosztować znakomitych kiełbas, szynek i wędzonek. Kilkanaście tysięcy osób przez cały dzień ustawiało się w bardzo długich kolejkach przy: ogromnym kotle z białą kiełbasą, gigantycznej patelni, z której serwowano drób w jarzynach i grillującej lokomotywie, w której smażono wołowe kotleciki. W specjalnych namiotach odbywały się prelekcje na temat bezpieczeństwa produkcji i sprzedaży mięsa. Dietetycy radzili, jak zachować zdrowie i zgrabną sylwetkę - to właśnie wtedy wiele osób dowiedziało się, że aby schudnąć, trzeba jeść mięso!

Wielkie zainteresowanie przechodniów i publiczności na Starym Rynku, a wcześniej uczestników Targów Edukacyjnych, wzbudziła Platforma Promocyjna odwzorowująca Stół Wielkanocny zastawiony tradycyjnymi potrawami świątecznymi. Był więc wielki kurczak, biała kiełbasa, gicz cielęca i pieczeń wieprzowa. Wszystko to w mega wymiarach. A apetytu dodawał dymiący kocioł ze strawą wielkanocną. Pyszne!

Warto nadmienić, że Platforma, jako urządzenie mobilne została stworzona specjalnie po to właśnie mobilnie – w najróżniejszych miejscach, w bliskich odstępach czasowych promować polskie mięso i wędliny. Pierwszą takiej próby – i to z powodzeniem – dokonano w tygodniu bezpośrednio poprzedzającym Święta Wielkanocne na poznańskich rynkach.

Platforma budziła też sensację na ulicach Warszawy, gdzie dotarła tydzień później 29 marca na obchody Niedzieli Palmowej. Nasza Akcja została zlokalizowana na Rynku Nowego Miasta w ramach warszawskiego Jarmarku Wielkanocnego. Mnóstwo odwiedzających. Liczne degustacje i poczęstunek Wielkopolską Białą Parzoną! Wśród gości spora grupa entuzjastów polskich przysmaków także z zagranicy. Z punktu widzenia frekwencyjnego i promocyjnego sukces! Jako organizatorzy nie spodziewaliśmy się – zwłaszcza w tym miejscu – takiej ilości konsumentów.

Wieczór 21 marca należał do laureatów wielkanocnych konkursów wędliniarskich i ich znamienitych gości. Podczas uroczystej gali ogłoszono wyniki i wręczono nagrody laureatom Certyfikacji Jakości oraz Ogólnopolskich Konkursów Wędliniarskich. Laureaci otrzymali certyfikaty, dyplomy, plakaty promocyjne, nagrody specjalne i wyróżnienia ufundowane przez Marszałków poszczególnych regionów Polski, którzy objęli cykl Wielkanoc - Mięsne Święta - Polska Tradycja patronatem honorowym. Tego wieczoru, pani Zofia Szalczyk, Podsekretarz Stanu, wręczyła najlepszym zakładom Puchary Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Tradycyjnie, jak co roku, wieczór zwieńczyło VII Ogólnopolskie Spotkanie Wielkanocne Hodowców, Przetwórców i Handlowców Branży Mięsnej. To poznańskie spotkanie, jednoczące wokół idei promowania zarówno wieprzowiny, wołowiny jak i mięsa drobiowego, jest znakomitą okazją do spotkań, dyskusji i wymiany poglądów w bardzo sympatycznej i mniej oficjalnej atmosferze.

Mocnym akcentem, kończącym tegoroczne działania w ramach Akcji: „Wielkanoc – Mięsne Święta – Polska Tradycja” - podobnie jak w roku ubiegłym – było spotkanie z Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, p. Markiem Sawickim w ramach konferencji dla dziennikarzy polskich i zagranicznych w siedzibie Polskiej Agencji Prasowej na ul. Brackiej w Warszawie. Nie obyło się bez trudnych pytań więc spotkanie miało nie tylko charakter przedświąteczny ale bardziej roboczy. Jak zawsze przepięknie zaprezentował się tradycyjny Wielkanocny Stół, który nie tylko okazał się smaczny dla oka ale także dla podniebienia. Jedno jest pewne, że te Wielkanocne spotkania z Ministrem i dziennikarzami w PAP-ie zaczynają mieć swoją tradycję i trudno będzie z nich zrezygnować w przyszłości.

Ta wielka rozmaitość Akcji Promocyjnej „Drób, wieprzowina, wołowina na Wielkanocnym Stole”, którą przedstawiamy Państwu w najróżniejszych odsłonach – czy to na Targach Edukacyjnych w Poznaniu, czy na Poznańskim Starym Rynku podczas inauguracji Jarmarku Wielkanocnego lub na Rynku Nowego Miasta w Warszawie w czasie Niedzieli Palmowej, a także na VII Spotkaniu Branżowym hodowców i przetwórców albo na Wielkanocnej Konferencji w siedzibie PAP z udziałem Ministra Sawickiego oraz też przy działaniach promocyjnych z użyciem Platformy Wielkanocnej na poznańskich Rynkach – nie byłaby możliwa gdyby nie finansowanie z Funduszy Mięsa Drobiowego, Wieprzowego i Wołowego, ale też nie byłoby takiego zasięgu imprezy bez takiej rozmaitości wydarzeń.

O czym informuję Państwa, z wyrazami szacunku

Jacek Marcinkowski



RELACJA VIDEO

RELACJA 2016

patronat
partnerzy
bottom